g

g
Na blogu znajdziecie mnóstwo szablonów na blogspota o przeróżnej tematyce. Już stworzone i do ogólnego użytku znajdują się w galerii. Gdyby nie było tam waszej wymarzonej pracy to zawsze możecie zamówić coś specjalnie dla Was. Polecam także zaglądanie do zakładki z propozycjami. Tworząc nowe, wolne szablony zawsze kieruję się waszymi pomysłami. Raz w tygodniu pojawia się recenzja wybranej przeze mnie rzeczy. Bardzo często są to książki, ale czasem zdarzają się też inne produkty. Najczęściej publikuję je w okolicach weekendu. O nowościach zawsze informuję na moim Facebooku. Prócz grafiki i recenzji publikuję wszelkiego rodzaju posty z przemyśleniami. Jest to bardzo szeroka kategoria i może pojawić się dosłownie wszystko. Piszę o tym, co aktualnie siedzi mi na duszy, co mnie zaciekawiło i uważam, że może być to również interesujące dla Was.

10.08.2016

Recenzja - Piraci Północy

Tytuł: Piraci Północy | Autor: Dariusz Domagalski | Gatunek: powieść przygodowo-historyczna | Wydawnictwo:  Erica| Ocena: 7/10

ROZPOCZYNA SIĘ GRA O BAŁTYK I MORZE PÓŁNOCNE

Rok 1389. Dawno przeminęły czasy wikingów. Hanza niepodzielnie rządzi na Morzu Bałtyckim. Wyładowane towarem pękate kogi niemieckich kupców stanowią łakomy kąsek dla morskich rozbójników. W całym regionie wrze. Wojska duńskie królowej Małgorzaty podbiły już niemal całą Szwecję. Zakon krzyżacki chciwym okiem spogląda na Polskę i Litwę szykując się do walnej rozprawy.


Lecz na Bałtyku wkrótce ma się pojawić nowa siła.

BRACTWO to pierwsza część opowieści o początkach krwawej działalności braci witalijskich. Przedstawia niezwykłe dzieje tej jedynej w swoim rodzaju organizacji pirackiej ukazanej na tle skomplikowanej ówczesnej sytuacji politycznej. Storterberker i jego kompani, chcąc nie chcąc, musieli się stać elementem gry między Danią, Hanzą, Polską a państwem zakonu krzyżackiego o władzę nad wybrzeżami Bałtyku…

Piraci Północy” zainteresowali mnie od razu. Okładka ma w sobie coś, co przyciąga i intryguje. Papier przypominający stary pergamin, szkice statków z plamą, która przypomina krew i spojrzenie mężczyzny, który zdaje się być gotowy na wszystko. Już samo to sprawiło, że zapragnęłam mieć tę książkę na półce, a opis tylko dopełnił tego dzieła. Przyznaję, że chociaż lubię historię, to nie słyszałam nigdy wcześniej o braciach witalijskich, o których jest dzieło pana Domagalskiego. A szkoda, bo, uwierzcie, to naprawdę bardzo ciekawa opowieść.

Zanim jednak zajmiemy się fabułą, warto przyjrzeć się postaci samego autora. Pan Dariusz Domagalski urodził się i mieszka na pomorzu. Jest doświadczonym pisarzem, który wydał już kilka książek. Wśród nich jest Cykl Krzyżacki, który obejmuje okres Wielkiej wojny z Zakonem Krzyżackim. Jest to o tyle ważne, iż akcja „Piratów Północy” rozgrywa się niemal w tych samych latach. Czytając, czuć, że Pan Domagalski odrobił prace domową i doskonalę zna czasy, o których pisze. W powieści występuje wiele postaci historycznych, język jest dopasowany do charakteru bohaterów, a fikcja miesza się z prawdziwymi wydarzeniami. 

Przyznaję, że kilka pierwszych stron może być ciężkich do przełknięcia. Autor sięga po zbyt wiele specjalistycznych słów, które już dawno wyszły z użycia. Pół strony zajmują same wyjaśnienia, co tak naprawdę oznacza „krenelaż” czy „kapalin”. O ile notatki odnośnie postaci historycznych bardzo mi się podobały, to już informacje o częściach statku czy rodzajach broni niekoniecznie. Było to męczące i sprawiało, że nie mogłam skupić się na fabule. Na szczęście z każdą kolejną stroną było tego coraz mniej i szybko okazało się, że nie mogę oderwać się od powieści.

Chociaż przeważnie nie lubię, gdy historia opowiadana jest z wielu perspektyw, to tutaj było inaczej. Zabieg pana Domagalskiego sprawił, że historia stała się ciekawsza. Nieraz zdawało się, że nic nie może przeszkodzić danemu bohaterowi, gdy nagle następował zwrot akcji i voilà! Okazywało się, że w życiu pirata nic nie jest pewne, a każdy dzień niesie ze sobą masę niespodzianek.
„Człek rodzi się wolny, a potem dopiero jest zakuwany w kajdany lub sam się w nie zakuwa”
Chociaż bohaterowi byli różnorodni i nie miałam problemów, by ich zapamiętać, to jednak do żadnego z nich nie poczułam sympatii. Ciężko mi ocenić, czy to wada. Pan Domagalski starał się przedstawić piratów realistycznie, czyli jako brutalnych, szukających przygód i bogactwa śmiałków. Marzyli o wolności i próbowali ją sobie wywalczyć w jedyny możliwy dla siebie sposób. Chociaż ich rozumiem, to jednak w niektórych momentach sprawiali, że gotowałam się ze złości. Za przykład można podać zdarzenie, gdy omal nie doszło do zbiorowego gwałtu. Jestem dzieckiem XX wieku i niektóre rzeczy zawsze będą wywoływać we mnie złe emocje. 

Mam trochę żal do Pana Domagalskiego, bo chociaż książka mi się podobała, to samo zakończenie już niekoniecznie. Pojawił się wątek romantyczny, który, jak dla mnie, powinien jak najszybciej zniknąć. Nie pasuje mi on w ogóle do fabuły i charakteru mężczyzny, którego autor postanowił uszczęśliwić. W „Piratach Północy” zabrakło mi tej przysłowiowej kropki nad „i”. Czegoś, co wgniotłoby mnie w fotel i sprawiło, że nie mogłabym się doczekać kolejnego tomu. 

Książkę, wbrew pozorom, polecam nie tylko pasjonatom historii. Jest to powieść zaskakująca, przyjemna i wciągająca. Jestem pewna, że niemal każdy odnajdzie w niej coś dla siebie. 
***
Wybaczcie, ale musiałam złapać kilka dni wolnego. W poniedziałek byłam już w Polsce, chwilę się przespałam i od razu poleciałam do koleżanki nadrabiać stracone tygodnie. Potem chwila dla rodziny, a dziś błogie lenistwo. Pogoda niestety postanowiła pójść za mną i przywiozłam Wam do Polski zachmurzenie i deszcz. 
Jutro postaram się nadrobić zaległości na waszych blogach. 
Przyjmę 3 zamówienia!
Jednak jest jedno ale. Dwa z nich przyjmę od osób, które co najmniej raz skomentowały ZS od początku lipca. Jeśli wyrażaliście swoje opinie w komentarzach to w zamówieniu podajcie przykładową notkę. Czemu tak? Bo chciałabym zacząć wynagradzać osoby, które komentują, proste.
Żeby jednak nie było tak, że innych zamówień nie przyjmę to wybiorę też jedno od osoby, która nie komentowała żadnych postów. 

35 komentarzy:

  1. Dzień dobry. :)

    Z tego typu literatury czytałam tylko Prawdziwą Historię Kapitana Haka (czy jakoś tak). Mimo że podkreślasz, iż to książka dla większości, chyba się nie skuszę.

    Już wiem, skąd ta paskudna pogoda, heh... Nie no, ja deszcz kocham. *owacje

    Może tym razem uda mi się lepiej napisać zamówienie i będziesz je (widzieć). Trochę pomyślę i jeszcze tu wpadnę.

    Miłego dnia.

    PS Chyba nie muszę podawać przykładowej notki, hę? *avatar novy, Corteen stara

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. * Szesnastoletnia Lena Mikler umiera i trafia do świata dla zawieszonych między życiem a śmiercią.

      * kot-z-maslem.blogspot.com

      * białe pole tekstowe, czarna czcionka

      * układ obojętny

      * cytat: Dopóki syreny śpiewają, jesteś bezpieczny.

      * kolorystyka: raczej biel, stonowane kolory (pasujące do nagłówka)

      * nagłówek:

      http://orig09.deviantart.net/b378/f/2015/209/b/c/still_in_fear_by_tomasz_mro-d9355i7.png

      http://tomasz-mro.deviantart.com/art/Painful-Tear-545012010

      Możesz dodać coś od siebie, pobawić się i poszperać w pracach wykonanych techniką watercolor. Pytaj śmiało, pisz na: ratajewska.k@interia.pl.

      Usuń
    2. Zapomniałam dodać, na pierwszym planie najlepiej chłopak. :)

      Usuń
    3. Możemy umówić się tak, że spróbuję, ale nic nie obiecuję?

      Wysłałam wiadomość w sprawie zgody, co do użycia tych prac. Jeśli ją dostanę to coś pokombinuję, ale, tak jak mówię, nie wiem, czy coś mi wyjdzie :)

      Usuń
    4. Okej. Jeśli nie uzyskasz zgody, mogę poszukać innych i sama się popytać. :)

      Usuń
    5. Mam zgodę! Ale jakbyś miała jeszcze jakieś pasujące obrazki to podeślij, łatwiej będzie coś wykombinować :)

      Usuń
  2. Recenzja bardzo się podobała. Ach, ta pogoda. Zawsze potrafi popsuć moje plany. Miałam pójść na spacer, ale trochę się rozpadało a ja nie miałam parasola ani kurtki -.-
    Czekam na następną notkę :)
    All the love xxx

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmokłam tyle razy w te wakacje, że już mam po dziurki w nosie deszczu. Brr ;)

      Usuń
  3. Szkoda tego słabego wątku romantycznego - nie lubię jak się wpycha je na siłę do treści. A poza tym brzmi ciekawie, chociaż ten zakon krzyżacki zapalił mi w głowie ostrzegawczą żaróweczkę, przypominającą jak bardzo nie lubiłam "Krzyżaków", kiedy książka była lekturą. Wiem, wiem, teraz to pewnie niewiele ma wspólnego, ale jakoś ta obawa zostaje. ;D
    Pozdrawiam,
    Amanda Says

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha też mam złe wspomnienia z "Krzyżakami". Nigdy się nie przekonam do tej książki. Natomiast "Piraci Północy" na szczęście nie mają zbyt wiele wspólnego z tą lekturą ;)

      Usuń
  4. A tak z ciekawości ile kosztują zamówienia płatne? Jestem szczerze zainteresowana.c:
    Książkę może przeczytam brzmi nawet ciekawie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Standardowy szablon kosztuje 30-50 PLN. Wszystko zależy od konkretnych wymagań :)

      Usuń
  5. O rany! 3 zamówienia, jeju, jeju!
    Ale od początku. Uwielbiam historię i jak zaczęłam czytać opis, to od razu zapala mi się lampka. Początek mnie zaciekawił, ale z drugiej strony - nigdy nie interesowały mnie historie piratów (bo morze!). Jeżeli przebrnę przez swoją listę to może sięgnę po tę pozycję. Jeszcze mała uwaga - ,,Pomorze" pisze się wielką literą (dumna ze mnie gdańszczanka). Przyznam, że nie czytając książki, stwierdziłam, że wątek romantyczny czy miłosny, nie pasuje. To chyba ta okładka! :D
    A teraz zamówienie! Sama nie wiem czy się zaliczam, bo napisałaś, że od początku lipca, dlatego już sprawdzam... Dobra! Pierwszy, który znalazłam to 30.06! (http://zaczarowane-szablony.blogspot.com/2016/06/szablon-wilcza-zamiec.html#comment-form)
    Okej, do rzeczy, bo się nie zmieszczę w limicie znaków.
    Czego oczekuje, co bym chciała:
    ✿ szablon utrzymany w szarościach, bieli, czerni, jeżeli jednak chciałabyś dodać jakiś kolor - nie mam nic przeciwko, jeżeli tylko nie będzie to jakaś żarówa (czerwień, pomarańcz, żółć)
    ✿ układ raczej prosty, z łatwym, ale ładnym menu (aby nawet nieogary szablonowe i blogspotowe wiedziały, gdzie to menu jest i szybko nim operowały)
    ✿ nagłówek - wymagania mam takie: żeby była na nim Emma Watson i Tom Felton + tekst ,,Ciekawość jest jedną z wielu pułapek miłości''
    Mam nadzieję, że za bardzo Cię nie ograniczyłam. Wiem, że cokolwiek zrobisz wyjdzie pięknie, więc pozwalam Ci na naciąganie moich pragnień (jak to brzmi).
    Trzymaj się ciepło,
    http://precious-fondness.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjmuję, ale uczciwie uprzedzam, że szablon będzie dopiero gdzieś w okolicach września :)
      Dziękuję za wskazanie błędu! :)

      Usuń
  6. Chociaż bardzo interesuję się historią i uwielbiam powieści historyczne, książka "Piraci Północy" niezbyt mnie zainteresowała. Już sam fakt, że pół strony zajmują przypisy bardzo mnie odrzuca, bo nie mogę się wtedy skupić na czytanej treści, skacząc wzrokiem od góry do dołu co kilka sekund. Niemniej jeśli trafię na tę pozycję w bibliotece, wypożyczę ją i przeczytam z czystej ciekawości.
    Że tak spytam, na ile ocieniłabyś "Piratów" w skali od 0 do 10?
    Tę sierpniową pogodę zostawię bez komentarza. xD
    Nah, aż trzy zamówienia? :o Z chęcią bym jedno złożyła, ale chyba się jeszcze wstrzymam i popatrzę na inne Twoje "robótki" graficzne. :D
    Ściskam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oceniłabym tę książkę gdzieś w granicach 6/10 lub 7/10. Czyli dość wysoko :)

      Usuń
  7. Piraci Północy nie są książką, za którą bym się wzięła sama z siebie. Szczerze mówiąc jestem w impasie. Z jednej strony jestem nieco zainteresowana po przeczytaniu opisu a z drugiej, nie do końca pasuje mi tematyka. Lubię książki, gdzie bohaterowie muszą radzić sobie z brutalną rzeczywistością i panuje zasada "Kill or be killed"(ach te moje mordercze skłonności), ale nigdy do tej pory nie przejawiałam zainteresowania piratami :P Napisałaś również, że nie ma bohatera, którego byś polubiła, więc boje się, że będę ich przeklinać przez całą książkę :P
    Co robić, Jill? Jestem w rozsypce :D
    Nic, lecę na razie nadrabiać poprzednie notki, bo widzę, że szalałaś podczas mojej nieobecności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie w wakacje przeczytaj książki, które od dawna czekają na twoją uwagę (na pewno takie są!), a o piratach pamiętaj, jak będziesz odwiedzać bibliotekę. Jak ją dorwiesz to wtedy sama ocenisz :)
      Wcześniej troszkę szalałam, teraz łapie oddech :)

      Usuń
  8. Pobrałam szablon, just informuję. I dziena bardzo, jest światny.

    OdpowiedzUsuń
  9. Pobrałam szablon, just informuję. I dziena bardzo, jest światny.

    OdpowiedzUsuń
  10. Pobrałam szablon: http://szablonyjill.deviantart.com/art/Aniol-600313668 na blog http://misja-bardzo-specjalna.blogspot.com/ :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pobrałam również szablon http://szablony-strayheart.deviantart.com/art/Szablon-nr-1281-468580280
      na bloga http://pokonana-zakochana.blogspot.com/

      Usuń
    2. Pobrałam ten sam szablon na blog: http://usmiechtocud.blogspot.com/
      dziękuję ! ☻♥

      Usuń
  11. Od paru lat przestałam interesować się historią, ale skoro książka opowiada o wydarzeniach z XIV wieku, to niewykluczone, że po nią sięgnę. Choć mam co do niej pewne obawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba przeczytać, żeby się przekonać :)

      Usuń
  12. Hej! Nie dawno odkryłam waszą stronkę i od czasu do czasu na nią wchodzę. Widziałam wasze szablony, które mnie zauroczyły i z tego powodu chciałabym złożyć zamówienie :)
    - Jeśli chodzi o kolorystykę chciałabym aby szablon miał takie, następujące kolory: czerwony i czarny pomieszany trochę z białym :)
    -Napis: Kaspian-Pevensie-dalszelosy
    - Jeśli chodzi o układ chciałaby aby był on otwarty, a menu tak po lewej stronie szablonu.
    -Jeśli chodzi o nagłówek chciałabym aby na środku byli: Rodzeństwo Pevensie, między nimi Kaspian :) Zdjęcia możesz wybrać sama.
    -Podaje też link do bloga:http://kaspian-pevensie-dalszelosy.blogspot.com/
    Ps.: Nie będę miała nic przeciwko jak dodasz coś od siebie :)
    Życzę miłej pracy:)
    Pozdrawiam! MagicWorld98 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, ale nie ma linku na ZS na twoim blogu, więc zamówienie tym razem odrzucam :(

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  13. Witam. Chciałam poinformować, że pobrałam szablon http://mikinnou.deviantart.com/art/1517-Hogwarts-563997370?ga_submit_new=10%253A1443892934
    na bloga http://avada-pisze.blogspot.com/
    Jest śliczny!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam! Informuję, że pobieram szablon: http://ejkonke.deviantart.com/art/1066-444311783
    na bloga: https://pluszowiprzyjaciele.blogspot.com/
    Ten szablon jest po prostu uroczy! :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam! Informuję, że pobieram szablon: http://ejkonke.deviantart.com/art/1066-444311783
    na bloga: https://pluszowiprzyjaciele.blogspot.com/
    Ten szablon jest po prostu uroczy! :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Lumos! Czy znalazłabyś czas na wykonanie szablonu na mojego bloga? ;)
    Komentowałam już na ZS, przykład tutaj: http://zaczarowane-szablony.blogspot.com/2016/07/szablon-follow-me.html
    Oto zamówienie:
    Link: http://crucio-dramione.blogspot.com/
    Opis: Hermiona dowiaduje się, że jest córką najsławniejszej śmierciożerczyni, Bellatrix Lestrange. Dumbledore, co dziwne, daje dziewczynie propozycję zamieszkania z prawdziwą matką. Czemu pozwolił nastolatce mieć kontakt z ciemną stroną? Czy ma w tym swój cel? Hermiona dochodzi do wniosku, że ma być szpiegiem...
    Cytat: brak
    Zdjęcia:
    Emma Watson: Podobają mi się dwa zdjęcia. 1) http://celebmafia.com/wp-content/uploads/2015/11/emma-watson-vogue-magazine-italy-november-2015-part-ii_7.jpg
    2) http://celebmafia.com/wp-content/uploads/2015/11/emma-watson-vogue-magazine-italy-november-2015-part-ii_5.jpg
    Wybierz, proszę, to, które bardziej pasuje Ci do tworzenia szablonu. Lub możesz wykorzystać oba. W zależności, jak Ci pasuje :)
    I jeżeli będzie pasować, mogłabyś wstawić gdzieś zdjęcie Bellatrix Lestrange (Helena Bonham Carter), ale na drugim planie, aby na pierwszym była Emma.
    Kolorystyka: Prosiłabym o mroczny szablon, aby pasował do tematyki bloga. Nie żadne krzykliwe kolorki. Jednak wybór pozostawiam Tobie, ponieważ nie wiem, jakie kolory najlepiej będę w tym wypadku pasować.
    Układ: Bardzo podobają mi się szablony tego typu:
    1) http://galeria-zaczarowane-szablony.blogspot.com/2013/10/szablon-742.html
    2) http://galeria-zaczarowane-szablony.blogspot.com/2013/09/szablon-682.html
    Inne: Jeśli chodzi o dodatki, to na szablonie może być gdzieś w tle Hogwart, albo jakieś schody, coś w tym stylu.
    Kontakt: jeśli masz jakieś pytania, informacje, itp, napisz maila: obliviate.dramione@gmail.com
    Mam nadzieję, że pozytywnie rozpatrzysz moje zgłoszenie ;)
    Pozdrawiam i życzę wielu ciekawych pomysłów!

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam! Informuję, że pobieram szablon:
    http://sta.sh/024b5ap84ry9
    na bloga: senpaiu.blogspot.pl

    OdpowiedzUsuń